Miranda en Rob, Heers (België)

Zambia

Zambia en Malawi.
Onze fotosafari naar Zambia was een groot en onvergetelijk succes ! Onze welgemeende en hartelijke dank voor de perfecte organisatie hiervan. Wij hadden al heel wat in ervaring met Afrika-reizen, maar deze reis was écht de max, er is werkelijk geen enkel minpunt te vermelden. Samen met je lokale partner die voor ons vervoer zorgde, heb je er voor ons een topbestemming van gemaakt. Wij zullen niet aarzelen je opnieuw te contacteren voor een volgende reis en je aan te bevelen bij vrienden !

Vakantiesalon Antwerpen

Wij bezochten de vakantiebeurs in Antwerpen in januari 2014 om onze reisorganisator van onze voorjaarsreis van 2014 in levende lijve te zien, maar hadden toen reeds in gedachten om in september 2015 naar Zambia te reizen. Tot onze grote verrassing botsten we op Rob die de eerste stand in de rij bezette en wiens site, Mambulu! Safaris, we reeds op internet geconsulteerd hadden.

In het kort hebben we onze reisplannen uit de doeken gedaan en enkele maanden later terug contact genomen om iets concreter uit te werken. Binnen een paar weken, na wat mailuitwisselingen en telefoontjes, had ons plan concrete vorm gekregen en had Rob voor alle reservaties gezorgd.

Als natuurfotografen en na ettelijke safarireizen in andere landen (Kenia, Tanzania, Zuid-Afrika) wilden we iets specialer en dat is het vast en zeker geworden! Rob werkt in Zambia namelijk samen met Peter Geraerdts, mede-eigenaar van een lodge in Zambia en befaamd safarigids en natuurfotograaf. Peter zou ons gedurende onze 12 dagen safari dan ook begeleiden.

Lilongwe, Malawi

Aankomst in Lilongwe (Malawi) waar een lokale partner van Rob ons stond op te wachten om ons naar onze eerste lodge in Zambia te rijden. De chauffeur stond ons keurig met een naambordje op te wachten, gaf ons onderweg volop uitleg over Malawi, hielp ons aan de grensovergang met het verkrijgen van de nodige stempels en had een picknickmand voor ons bij met lekkere broodjes. De rit duurde zo’n 5 uur, maar verliep zeer vlot op de goede wegen.

South Luangwa National Park

Verblijf in Track & Trail River Camp (T&T) in het South Luangwa National Park: we verbleven er in een luxe-chalet die zeer knap is ingericht (o.a. opgesmukt met foto’s van Peter) met een prachtig uitzicht op de rivier. De eigenaars, Peter en Kirsten, leveren er met hun team prachtig werk. De chalet is ruim, een goed bed, 2 lounge-zeteltjes, een grote doucheruimte, een bovenverdieping met een extra bed en schitterend uitzicht, mogelijkheid om zelf een kopje koffie of thee te zetten, knap!  Het eten in de lodge was overheerlijk; een kort ontbijt om 5.30 uur alvorens op game drive te vertrekken, een 3-gangen menu ’s middags en ’s avonds dat tot in de kleinste puntjes verzorgd was. Peter kent ieder hoekje en kantje van het park en heeft ons uitzonderlijke taferelen laten zien die we voorheen nog nooit gezien hadden en ons met raad en daad bijgestaan om onze fotografietechnieken bij te werken en nieuwe dingen te leren.  Het South Luangwa National Park is ronduit prachtig. We hebben tientallen krokodillen en nijlpaarden gezien, iedere dag minstens één luipaard, kuddes olifanten en buffels, hyena’s, 3 leeuwen kills, roof- en watervogels bij de vleet, een kolonie rode bijeneters, tijdens de koffiepauze stonden we omsingeld door een groep giraffen …  SCHITTEREND, OM STIL VAN TE WORDEN en veel te veel om op te noemen !!!

Nsefu sector South Luangwa

Na 4 dagen bij T&T vergezelde Peter ons naar het Zikomo Safari Camp in de Nsefu-sector van het park. De eigenares Victoria en haar team verwelkomden ons hartelijk en stonden steeds paraat indien we iets nodig hadden. Zelfs bij een tegenslag, de 2de dag was er een probleem met de watervoorziening, waren ze zeer inventief om ons toch van water te voorzien. Dit deel van het park, waar het al merkelijk warmer was, heeft een andere begroeiing, maar zeker een bezoek waard. Binnen de 15’ sta je aan de rand van de rivier waar je gerust enkele uren kan vertoeven om de taferelen gade te slaan. Tientallen nijlpaarden die in en uit het water lopen, talrijke krokodillen, bijeneters en ijsvogels die af en aan vliegen op de boomtakken in de rivier, Afrikaanse visarenden die hoog in de boom hun prooi gade slaan, watervogels die voorbij wandelen, …  Onze spotter heeft ons tijdens de night game drive ook iedere avond een luipaard, hyena’s, mangoesten weten te vinden, ongelooflijk!

Na afloop zijn we nog 4 dagen terug gekeerd naar Track & Trail River Camp : onze voorkeur ging er immers naar uit om goede foto’s te kunnen maken en het aantal locaties te beperken in plaats van gans het land af te schuimen en meer te rijden dan écht te “zien”, een aanrader voor iedereen die écht wil genieten van het wildlife dat er is en dat wij met zijn allen de volgende jaren in stand dienen te houden! Wederom hebben we tijdens deze dagen uitzonderlijke dingen meegemaakt : we zijn een volledige morgen drive te midden van een kolonie rode bijeneters blijven staan en hebben genoten van de pracht van deze vogels, een onvergetelijke ervaring. Tijdens een andere drive hebben we het opvliegen van tientallen pelikanen beleefd en een kudde olifanten die voor onze neus naar de rivier afdaalde om er te drinken, hier zijn geen woorden voor!

Lake Malawi

Na afloop van deze 12 dagen begon de vermoeidheid door te wegen en waren we toe aan platte rust : de chauffeur van dienst bracht ons dan tot aan de rand van het meer van Malawi (een tocht van +/- 6,5 u) waar we opgepikt werden door Matt, de eigenaar van Blue Zebra Island lodge op het Nankoma Island. Na de overtocht (+/- 15 min. in een soort rubberen speedboot) stond zijn vrouw Estelle en haar team ons op te wachten met verfrissingsdoekjes en een lokaal drankje. We verbleven er in een grote luxe-tent met privé-balkon aan de voor- en zijzijde. Ook een toplocatie, zeker indien je wil rusten, je voelt je hier alleen op de wereld. De bediening verliep uiterst vriendelijk en het eten was er uitstekend, wederom een 3-gangenmenu ’s middags en ’s avonds. Je kan er een wandeling rond het eiland maken (2,3 km), een plons in het zwembad nemen of gewoon relaxen in een lounge-salon aan het uiteinde van het staketsel, zalig! Wij verbleven er 4 nachten waardoor we prima uitgerust waren, maar stelden vast dat de meeste andere gasten er slechts 2 nachten blijven (wellicht omdat het zo kleinschalig is).

Jammer, maar helaas, aan alle mooie sprookjes komt er einde …. De laatste dag bracht de chauffeur ons terug naar de luchthaven van Lilongwe waar we onze terugreis naar België konden aanvatten.

Miranda & Robert, Heers (België)