Familie Blans, Rijnsburg

Zambia

In juni van dit jaar hebben wij een reis gemaakt naar Zambia. Het was onze eerste kennismaking met Afrika. Een al lange gekoesterde wens die nu uit kwam. Mambulu Safaris heeft goed naar onze wensen geluisterd en voor ons een prachtige onvergetelijke reis samengesteld. Fijn dat Mambulu Safaris onze dromen heeft kunnen waar maken.

Het moest geen groepsreis zijn, maar wij, mijn dochter en ik, wilden zoveel mogelijk in alle rust kunnen genieten van Afrika’s wildlife.

Lower Zambezi National Park

Na een lange maar toch comfortabele vliegreis kwamen we aan in Lusaka in Zambia. Daar werden we al opgewacht door onze transfer agent en reden we in no time naar onze eerste accommodatie Kanyemba River Lodge. Deze route ging tot onze verassing deels over het water. Onze lodge heeft een prachtige tuin en ons chalet kijkt uit over de Zambezi river. Een sprookjesachtige omgeving. Dineren bij een kampvuur met uitzicht over de rivier. ‘s Nachts liepen de nijlpaarden rond onze cabin te grazen. In deze lodge waren we de enigste gasten en werden we dan ook schandalig verwend.

In alle vroegte maakten we een bootsafari en troffen bij zonsopgang 2 spelende olifanten in het water op maar een paar meter afstand.

Mijn dochter heeft de volgende dag nog een kanosafari gemaakt. Geen ongevaarlijke onderneming gezien de vele nijlpaarden en krokodillen in de Zambezi rivier. Ook hebben we een gamedrive gemaakt in Lower Zambezi National Park en hier o.a. een luipaard met een kill gespot. En natuurlijk nog onbeschrijfelijk veel andere dieren.

South Luangwa National Park

Op dag 4 zijn we na weer een prima transfer met een binnenlandse vlucht naar ons tweede resort gevlogen. Track and Trail river camp. Hier waren op dat moment meer gasten en moesten wij even wennen aan de “drukte”. Maar ook hier was de verzorging uitstekend en maakten wij in de vroege ochtend en in de namiddag gamedrives in South Luangwa National Park. Ongelofelijk hoeveel wildlife hier is. Overal waar je kijkt zie je hier dieren van allerlei soort. Het viel me op dat de dieren gewend waren aan de toeristen en niet schuw waren. We hadden een hele aardige vaste gids die ons ontzettend veel geleerd heeft over de natuur daar.

Ook hier liepen er allerlei wilde dieren door de tuin van onze lodge. Zoals toen een hele grote groep bavianen langs onze cabin renden. Gelukkig zaten we net op dat moment op het balkonnetje van ons huisje. Met onze gids hebben we nog een dorpje en markt bezocht in de buurt. En genoten van de vriendelijke lokale bevolking en de vrolijke kinderen die het prachtig vinden als je een foto van ze maakt. Het maakte ons wel bewust van de (gênante) weelde waar wij eigenlijk in leven.

Na 4 dagen vertrokken we naar ons laatste resort Zikomo Busch Camp. Weer een heel andere omgeving. Een nog puurder stukje Afrika. Hier moet je nog echt op zoek naar de dieren en ook lijkt het leven hier veel rauwer. Hier hebben we wel onze meest indrukwekkende en intense ervaringen meegemaakt. In dit camp waren we weer de enigste gasten en konden dan ook onze wensen kenbaar maken. Wij hadden weer onze vaste gids, een echte oude rot in het vak, die precies wist waar en wanneer je ergens moest zijn om wat te spotten.

Zo troffen we dan ook s’ nachts 9 leeuwen aan die op het punt stonden om te gaan jagen. Vanuit onze jeep zagen wij hun jachttechniek en verovering op een puku. Op 5 meter afstand werd het arme dier door 9 leeuwen verslonden. De toegesnelde hyena’s werd niets gegund.

Ook troffen we hier een kudde van honderden galopperende buffels aan. Een indrukwekkend schouwspel. Spotte een zeldzame vis uil en nog vele prachtige vogelsoorten. Ook hebben nog een leerzame wandelsafari gemaakt.

Na 12 dagen kwam aan dit alles een eind.  Afrika heeft op ons een onuitwisbare indruk gemaakt. Nooit zal ik de kleuren bij zonsopgang en ondergang vergeten, nog de intense (rauwe) en pure schoonheid van de natuur.

Fijn dat Mambulu Safaris onze dromen heeft kunnen waar maken.