Een studiereis in Zimbabwe stond al langer op ons lijstje. En dan met name een bezoek aan Mana Pools. In november 2019 hebben we de daad bij het woord gevoegd en zijn wij deze reis vanuit Lusaka in Zambia naar Zimbabwe begonnen. Vervolgens hebben we een prachtige reis door deze fantastische en goed bereisbare landen gemaakt. Lees en bekijk in 2 delen het verslag van onze reis over avontuurlijke ‘wegen’, door prachtige natuurgebieden en landschappen en over ontmoetingen met supervriendelijke Zimbabwanen.

Regen in Mana Pools

De laatste nacht in Mana Pools kamperen we bij de Chitake Springs. ’s Nachts worden we overvallen door een enorme onweersbui. Het regent een paar uur aan één stuk door en niet zo’n beetje ook. Als we opstaan is het gelukkig droog, maar we zien hoe het water overal om ons heen heeft gespoeld. We breken ons kamp op en rijden terug naar de bewoonde wereld. Soms lijkt het meer op varen, want de ‘weg’ ligt vol diepe plassen. Bij de uitgang stellen we vast dat onze auto wel eens schoner is geweest.

De Twin River Inn Lodge

Na 4 dagen verlaten we Mana Pools en rijden naar de A1 die vanaf de Chirundu grenspost naar Harare loopt. We melden ons af bij de ranger post boven aan de helling van de Zambezi vallei en rijden door naar Karoi, waar we overnachten in de Twin River Inn Lodge. De naam doet veel goeds vermoeden, maar niets is minder waar. Aan alles zien we dat dit ooit een mooie lodge moet zijn geweest.

De entree, het hoofdgebouw en de chalets zien er allemaal leuk uit, maar verkeren in een volkomen vervallen staat. Achterstallig onderhoud en gebrek aan financiële middelen hebben hun sporen achtergelaten. De chalets hebben een dak en een bed; dat is het wel zo’n beetje. Water krijgen we in grote tonnen, zodat we ons kunnen opfrissen en het toilet kunnen doorspoelen. We zorgen zelf voor ons eten en drinken.

Wat ons raakt is dat de mensen die de lodge beheren super vriendelijk zijn. Niets is te veel gevraagd ondanks de beperkte middelen die ze hebben. We ontkomen er zelfs niet aan dat onze auto van top tot teen wordt gewassen. Na een paar uur staat deze er weer spik-en-span bij. Als we de autowasser een betalen in Amerikaanse dollars is hij de koning te rijk, bijna bezwaard om het van ons aan te nemen. Kun je voorstellen! Met Amerikaanse dollars kun je heel veel doen in Zimbabwe, wat van de lokale valuta niet valt te zeggen. Met de hartverwarmende gastvrijheid van de Zimbabwanen op het netvlies vallen we in slaap.

Matusadona National Park

De volgende ochtend bereiden we ons voor op deel 2 van ons reis door Zimbabwe. Dan staat de avontuurlijke ‘Back Road’ langs Matusadona National Park en Lake Kariba op het programma. In Karoi blijken onze Amerikaanse dollars veel waard te zijn, want zonder problemen tanken we diesel. Daarna rijden we naar de afslag van de ‘Back Road’, een avontuurlijke weg die uitsluitend met een goede 4×4 gereden kan worden.

We overnachten in Chifudze Camp. Dit kamp ligt in een privé concessie die tegen Matusadona National Park aanligt. We zijn de enige gasten. We maken kennis met Heath, de manager van het kamp. Heath’s vader had een boerderij in het gebied waar we doorheen zijn gekomen. In 2000 is hij met en zijn familie halsoverkop uit Zimbabwe vertrokken naar Zambia. Daar hebben ze een nieuwe boerderij opgezet.

Heath is nu terug in zijn geboorteland en is lodge manager geworden. Tijdens de sundowner en het diner vertelt Heath uitgebreid over de situatie in Zimbabwe vóór en na de landonteigening. Hij bevestigt dat Twin River Inn in vroeger dagen inderdaad ‘the place to be’ was. Heel interessant om te horen wat het land heeft doorgemaakt en nog doormaakt.

Na een heerlijk ontbijt nemen we de volgende ochtend afscheid van Heath en rijden terug naar de ‘Back Road’. We moeten nog even terug, want we hebben een lamp laten hangen. Eenmaal weer op pad vervolgen we onze weg naar Lake Kariba. We rijden door een prachtig gebied. Soms bergachtig met mooie vergezichten en soms over grote vlaktes. De rivieren passeren we over hoge éénbaans bruggen. De aanhoudende droogte laat zijn sporen na, want in de rivieren staat opvallend weinig water. In de dorpjes die we passeren worden we vriendelijk toegezwaaid.

Lake Kariba

In de loop van de middag arriveren we bij Maabwe Bay Camp. Dit kamp ligt verscholen op een landtong in Lake Kariba. We worden allerhartelijkst ontvangen door Margot en Richard, de eigenaren van een stukje paradijs op aarde. Zij zijn hier jaren geleden neergestreken na vele omzwervingen over de wereld. Alle ervaring die ze hebben opgedaan tijdens hun 4wd safari’s in Afrika hebben ze verwerkt in hun accommodatie.

De campsites zijn ruim, het sanitair is voortreffelijk en de chalets zijn prachtig. We hebben nog nooit op een campsite mooier sanitair gezien. De toiletten spoelen door, er komt water uit de kraan en de douche en er is ruimte voldoende om je te bewegen. Bovendien is alles kraakschoon. Een absolute aanrader om te bezoeken.

Jammer genoeg moeten we na 1 nacht al weer verder. We rijden een mooie route terug naar de ‘Back Road’. Het wegdek is weer van asfalt, maar heeft hier en daar flinke potholes. Via een mooie route, die kronkelt door de bergen, bereiken we de A8 die loopt van Victoria Falls via Hwange naar Bulawayo. Na een paar kilometer bereiken we Hwange Main Camp en checken in voor ons bezoek aan Hwange National Park.

Hwange National Park

In Hwange National Park verblijven we in Verney’s Camp en bij een kampeer plek aan de Mazuma Dam. We genieten in het park van het wildlife en de natuur. Dit was tevens de laatste bestemming op deze reis. Via Botswana zijn we weer terug gereisd. We kijken er met veel plezier op terug!

Bent u geïnspireerd geraakt om zelf een vergelijkbare reis te maken door Zimbabwe? Neem contact met ons op om een reisvoorstel op maat te maken of bekijk de reissuggesties voor Zimbabwe.